Hoe lang na behandeling is ringworm besmettelijk?

Ik heb een ringworm en heb hiervoor antischimmelcrème van de Kruidvat gekocht. Ik weet dat ringworm besmettelijk is, maar hoelang na de start van het behandelen met de crème blijft het besmettelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K

Antwoorden (1)

Ringworm is qua besmettelijkheid een nare infectieziekte. Je bent en blijft namelijk besmettelijk zolang het klinisch beeld aanwezig is. Dus zolang je ook maar iets van de plek op de huid blijft zien, blijf je een besmettingsbron.

Het nare van deze infectie zit hem in het feit dat je zelfs na een goede behandeling (dus als je niets meer aan je huid ziet) nog door middel van de huidschilfers en haartjes die je dagelijks verliest besmettelijk kunt blijven. Het mechanisme hierachter is de medische wetenschap nog niet bekend. Wel kan ik je meegeven dat na een adequate behandeling, en daar is doorgaans wel wat sterkers dan een vrij verkrijgbare antischimmel-crème voor nodig zoals Ketoconazol, het risico op deze besmette huidschilfers en haartjes vele malen kleiner is dan na een inadequate behandeling.

Het is belangrijk dat je langdurige warmte, wrijving en vocht op de plek voorkomt en de plek goed schoonhoud. Draag geen strakke kleding over de plek.

Uit je vraag begrijp ik dat je zelf de ringworm hebt vastgesteld. Hoewel ik op je vraag antwoord heb gegeven, adviseer ik je toch even langs de huisarts te gaan. Er zijn namelijk bepaalde infectieziekten. Een huisarts kan controleren of het inderdaad ringworm is, en eventueel een beter middel voorschrijven.

Toegevoegd na 9 uur:
Achter "er zijn namelijk bepaalde infectieziekten" moet nog komen: "die erg op ringworm lijken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest. Zij wist mij te vertellen dat ringworm niet zo besmettelijk is als dat mensen op het internet beweren. Het kan besmettelijk zijn bij direct contact of bij indirect contact als via huidschilfers of haren. Maar de kans op besmetting zal wel meevallen. Ook vertelde ze mij dat na enkele dagen miconazol crème smeren het besmettingsgevaar sterk af zal nemen en zelfs kan verdwijnen, ook als de symptomen nog zichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben arts ;), nog geen huisarts maar toch.. Wat zij je vertelde verschilt toch niet van wat ik je vertelde? "Het nare van deze infectie zit hem in het feit dat je zelfs na een goede behandeling (dus als je niets meer aan je huid ziet) nog door middel van de >>>huidschilfers en haartjes<<< die je dagelijks verliest besmettelijk >>>kunt<<< blijven." en "Wel kan ik je meegeven dat na een >>>adequate behandeling<<<, en daar is doorgaans wel wat sterkers dan een vrij verkrijgbare antischimmel-crème voor nodig zoals Ketoconazol,>>> het risico op deze besmette huidschilfers en haartjes vele malen kleiner<<< is dan na een inadequate behandeling."