Is koolmonoxidevergiftiging onmogelijk met de gaskraan dicht?

Ik had een uur geleden veel aanwijzingen die erop leken te duiden dat ik wellicht een koolmonoxidelek had (warrigheid, vreemde duizelingen, plotselinge misselijkheid, grote oranje waakvlam ipv een kleine blauwe, beslagen raam).
Gelijk alle ramen open in de storm, de deur naar de keuken met de eventueel lekkende combiketel dicht en de keukendeur naar het balkon juist weer open. Gaskraan dicht gedraaid, denk ik? Nooit eerder gedaan, ik heb hem van verticaal naar horizontaal gedraaid, maar moet dat per se rechtsom of linksom? Ach, als de waakvlam na verloop van tijd uit ging, zal dit wel gelukt zijn? Nu is mijn vraag, is het me inderdaad gelukt de gaskraan dicht te draaien? Als de waakvlam langzaam uit is gegaan, neem ik aan van wel? Koolmonoxide ontstaat toch alleen door middel van gasverbranding, maar die vind nu niet meer plaats bij mij aangezien mijn waakvlam doofde, oftewel, ik ben er nu in geslaagd mezelf veilig te stellen, kam iemand me dat bevestigen? Ik ben wat neurotisch hiermee, ik word graag gerustgesteld dat ik rustig kan slapen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Reddie
10 jaar geleden
Je redenering klopt. Als de waakvlam uitgaat staat de hoofdkraan dicht.
Je verschijnselen hoeven overigens niet per sé door koolmonoxide veroorzaakt te zijn. Maar je installatie laten controleren kan in dit geval geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kun je ook een koolmonoxidemelder aanschaffen? Dan heb je in ieder geval meer geruststelling voor het geval dat ... ze kosten maar een paar tientjes. En daarnaast natuurlijk je ketel even laten nakijken.

Antwoorden (1)

Koolmonoxide vergiftiging in een thuissituatie komt door incomplete verbranding. De gaskraan dichtdraaien lost dat probleem op. Wel je ketel z.s.m. na laten kijken.